torsdag 31 december 2009

Bokåret 2009

Dags att summera lite vad jag läst under året. Jag hann med 24 böcker - exakt lika många som 2008! Det var inte ett lika bra bokår för mig som 2008 men några pärlor fanns det i alla fall med i listan och om jag ska välja fem favoriter så blir det följande:
  • Den absolut bästa boken jag läste i år var "En lycklig liten ö" av Lars Sund - en underbar bok med massa klurigheter helt i min smak.
  • En annan bok som jag bara måste ha med på listan är "Blonde" av Joyce Carol Oates som jag helt fastnade i och levde med många veckor under året.
  • "Sarahs nyckel" var också en otroligt bra bok som jag hoppas att många ska hitta och läsa eftersom den beskriver en verklig händelse under andra världkriget - en händelse som jag inte hade en aning om innan jag läste boken.
  • En bok som jag minns väldigt väl också är "Ljus över snö" av Anita Shreve - den typen av bok som man bär med sig länge efteråt, vilket ju är ett gott betyg.
  • Till sist kan jag också nämna boken "Ögonsten" av Patrick Redmond som en av de bästa böckerna under året.

Här är hela listan på böcker som jag läst under 2009:

• Marcia Willett "Hemligheternas hus"
Lars Sund "En lycklig liten ö"
Kristin Hannah "En flicka som kallas Alice"
Patrick Redmond "Ögonsten"
Joyce Carol Oates "Blonde"
Åsa Linderborg "Mig äger ingen"
Mariolina Venezia "Tusen år har jag funnits här"
Aravind Adiga "The White Tiger"
Titti Persson "Skaver"
Tatiana de Rosney "Sarahs nyckel"
Karin Thunberg "En dag ska jag berätta om mamma"
Danny Wallace "Mannen som sa ja"
Alexander McCall Smith "Miraklet på Speedy Motors"
Mary Lawson "På andra sidan bron"
Khaled Hosseini "Flyga drake"
Henrik Pettersson "Jehåvasjäveln"
J.M. Coetzee "Onåd"
Stieg Larsson "Luftslottet som sprängdes"
Alan Bennett "Drottningen vänder blad"
Marjaneh Bakhtiari "Kan du säga schibbolet?"
Emma Hamberg "Brunstkalendern"
Rachel Zadok "Sommarsquash tokolosh!"
Anita Shreve "Ljus över snö"
Ann Cleeves "Vita nätter"

Några fler böcker som jag kan nämna som läsvärda är också dessa böcker av unga svenska författare: "Skaver" av Titti Persson, "Kan du säga Schibbolet" av Marjaneh Bakhtiari och "Jehovasjäveln" av Henrik Petterson. Alltid kul att upptäcka nya svenska författare som man gillar.


Inga kommentarer: