söndag 19 juli 2009

Skaver

av Titti Persson

Skaver är en liten by i Dalarna och här får man följa en klass genom ett antal år. Först som 6 åringar, sen mitt i högstadiet och till sist när klassen träffas på en klassträff som 26-åringar. Om man tillbringade sina skolår på åttiotalet som jag så känner man igen sig i mycket. Tidsandan fångas i allt från blandband till elloskläder. Det är som att uppleva sin grundskola igen och jag påminns om en massa saker som jag inte tänkt på på flera år.

När man möter sexåringarna handlar det mest om vem som är bästis med vem och vilka lekar som är roligast - precis som det gör i den åldern. Senare när klassen är tonåringar har vänskapen förändrats och nya konstellationer skapats, vissa har lämnats utanför och andra står i centrum. Nu präglas livet av att försöka passa in i den mallen för hur man ska se ut och vara. Och de som lämnats utanför och inte passar in i mallen har en desperat längtan bort från den lilla byn och drömmer om ett annat liv.

Det är intressant att följa tankarna hos den här klassen, enda nackdelen med att få ta del av hela klassen i boken är att det är svårt att hålla reda på alla. Jag blandar ständigt ihop namnen och vet ofta inte vem som är vem.

Inga kommentarer: