fredag 21 mars 2008

Påsken

Idag är det då långfredag, men tittar man ut genom fönstret kunde man lika gärna fira jul. Snön yr utanför i drivor - inte precis vad man räknar med till påsk.

I min lilla undersökning där jag undrade vilken högtid som är bäst vann julen en klar seger. Och man kan väl inte annat än hålla med - det är nåt speciellt med julen. Men jag tycker att påsken är ganska mysig också, den är så kravlös mot julen tex. Man kan pynta lite om man vill och äta lite påskgodis och bara ha det gott i några dagar. Inte en massa måsten som på julen. Fast jag tycker att påsken skulle behöva höja sin status genom att få ett eget datum, alltså att påsken firas jämt tex den 5 april, precis som julen har sina datum. Nu i år kommer påsken lite för tidigt tycker jag, den hör hemma i början av april.

Det som är lite lustigt med påsken också är att vi runt om i Sverige firar den så olika. Här i västsverige har vi våra påskbrasor och påsksmällare och rakter men det har man inte i hela Sverige. Hörde om en påsktradition på radion i morses som man har i värmland och i småland men som jag aldrig hade hört talas om innan. Gemensamt för alla är väl i alla fall ägg, påskkärringar och påskkycklingar.

Resultatet av undersökningen:
Påsk 11 %
Midsommar 11 %
Julen 78 %

GLAD PÅSK!

2 kommentarer:

Ninnie sa...

Jag gillar påsken för det känns som starten på våren och det är inte samma stress som inför julen. Man kan bara ha det skönt i några härliga lediga dagar. Fast håller med, påsk ska helst vara i april, när det ÄR vår. Nu har vi ju vinter...

Sanna sa...

Glad Påsk och njut av ledigheten. Jag gillar påsken, betydligt mindre stress än julen.