torsdag 14 december 2017

Om du får det här brevet

av Sarah Blake

Den lilla staden Franklin längst ute i kustbandet  är centrum i den här boken som utspelar sig under krigsåret 1940. Hit kommer Iris för att påbörja sin tjänst som postmästare. Brev och försändelser har en enorm betydelse under den här tiden så arbetet som föreståndare för ortens post är viktigt. Som postmästare får man reda på alla ortens hemligheter och man har ett ansvar att bevara dem. Unga Emma är nygift med ortens läkare och när han bestämmer sig för att resa till det krigshärjade London för att jobba som läkare slås Emmas tillvaro i spillror. De brevväxlar dagligen och Emma blir en flitig gäst på postkontoret. En dag slutar dock breven att komma. I London finns också reportern Frankie som rest dit för att med egna ögon se och rapporterna om vad som sker i krigets Europa under den här tiden.

Den här boken kämpade jag med länge. Till en början lockar historien mig och jag tänker att det här kommer bli bra. Dock märker jag snart att jag tappar intresset och det är svårt att känna engagemang för karaktärerna. Det brister i både språket som känns stolpigt och historien som har svårt att greppa tag i läsaren. Ju längre fram man kommer i boken desto tunnar känns historien och karaktärerna liksom vattnas ut till ett ingenting. En besvikelse på något som jag tror kunde blivit riktigt bra om man haft ett lite bättre hantverk.

Betyg: 2-

Inga kommentarer: