tisdag 10 oktober 2017

Problemet med får och getter

av Joanna Cannon

Äntligen en riktig kanonbok! Jag älskar verkligen den här boken, stilen, historien, karaktärerna, ja,  allt är bara så bra! Efter att ha haft lite otur i mitt läsande ett tag, har påbörjat flera böcker som jag inte orkat tagit mig igenom (ovanligt för mig men ibland går det bara inte) och så öppnar jag den här boken och fastnar direkt från första sidan.

Handlingen beskrivs så här:
En återvändsgata i en förort i East Midlands i England, 1976. Mrs. Creasy har försvunnit och hela gatan surrar av viskningar och rykten. Grannarna skyller hennes plötsliga försvinnande på den intensiva värmeböljan, men tioåriga Grace och Tilly är inte lika övertygade, utan bestämmer sig för att ta saken i egna händer.
Den energiska, livfulla Grace och den tystlåtna, tankfulla Tilly inspireras först av den lokala kyrkoherden till att söka Gud efter svar, och knackar sedan dörr på jakt efter ledtrådar. Det visar sig att alla på gatan tycks ha något att dölja, skäl till att inte riktigt passa in. Men efter hand börjar de avslöja sina hemligheter, sådant som de två amatördetektiverna aldrig hade kunnat föreställa sig.
I det eviga sommargasset börjar så grannarnas liv stegvis uppdagas, och en egendomlig historia, full av svek och lögner, kommer i ljuset.


Boken har fått fantastiska recensioner och jag kan bara instämma i hyllningskören. En underbart mysig och fin bok om vänskap, identitet och så lite om får och getter! 

Betyg: 5

Inga kommentarer: