tisdag 14 september 2021

Säg inget om Lydia

 av Celeste Ng

Detta är den andra boken jag läser av Celeste Ng - har tidigare läst "Små eldar överallt". Böckerna påminner om varandra, handlingarna liknar varandra - i båda kretsar historien om en familj med tonårsbarn som inte hittar sin plats i livet. 

Detta är en tunn bok men det tar tid för mig att läsa den, tror det beror på att ämnet är väldigt tungt så jag orkar bara med några sidor i taget. För det är en väldigt tung bok om rasism, utanförskap, grusade förväntningar och bottenlös sorg. Det finns inget upplyftande med den MEN det är ändå så välskrivet och karaktärerna i boken är fint tecknade. Starten kändes lite trög och det tar ett tag innan jag kommer in i boken men boken växte och jag gillade verkligen slutet. Den är rörande och komplex och tankeväckande. 

Så här beskriver Adlibris handlingen:

Sextonåriga Lydia är sina föräldrars ögonsten. Det är hon som förväntas uppfylla deras grusade drömmar: Marilyns önskan om att bli läkare, som hon fick ge upp när de tre barnen kom, och kinesisk-amerikanske James längtan efter att passa in.

Men en dag kommer Lydia inte ner till frukosten, och hennes säng uppe i sovrummet är tom. När dottern hittas död i sjön i närheten av familjen Lees hem rämnar den sköra värld som Marilyn och James har byggt upp.

Betyg: 4

Inga kommentarer: