tisdag 19 oktober 2021

De förklädda flickorna i Kabul

 av Jenny Nordgren

Detta blev mitt val i bokklubben. Egentligen hade jag inte alls tänkt välja den boken men det var min tur att välja precis i samband med att USA lämnade Afghanistan tidigare i höst och i min bokhylla stod sen flera år den här boken så jag tänkte att är det någon gång som jag ska läsa den så är det ju nu. Dessutom gick flera av oss på jobbet en kurs i jämställdhet så boken passade på flera sätt oss just då. 

Detta är ingen roman utan en reportagebok med inslag av historieberättande. I boken stöter journalisten Jenny på familjer där flickor kläs upp som pojkar och hon blir nyfiken på varför och hur det fungerar. Flickorna som kläs upp som pojkar kallas "bacha posh" och är vanligt i familjer där söner saknas. Att inte kunna producera söner är något skamfullt och kan familjen visa upp en son ökar deras status. Dessa "bacha posh" är också fria att röra sig som de vill, gå i skola och arbeta - något som är otänkbart för flickor i landet. Boken följer ett antal "bacha posh" i olika åldrar och undersöker vad som händer med dessa flickor som växer upp med en identitet som skiljer sig från deras ursprungliga. 

Jag tyckte det var en intressant bok som tog upp många aspekter på både genus och könsidentitet samt en grundlig insyn i livet för kvinnor i Afghanistan både i nutid och historiskt. En viktig bok som känns än mer angelägen idag när framtiden för så många flickor är oviss.

Betyg: 3

Inga kommentarer: