fredag 12 november 2021

3 bra och läsvärda böcker

 Den röda adressboken
av Sofia Lundberg

Vacker och finstämd berättelse om en äldre kvinna, Doris som ser tillbaka på sitt händelsefulla liv. Hon sitter ensam i sin lägenhet och bläddrar i sin gamla adressbok där namn efter namn strukits då personen avlidit. Enda gången Doris störs är när hemtjänsten snabbt svischar in hos henne och avbryter hennes tankar. Det är gripande och träffsäkert om hur en gammal människa idag lever ensam och övergiven. 

Vi får följa hennes tankar tillbaka till ett liv som innehållit både lycka och sorger. Doris har upplevt den stora kärleken i Paris - återförening och vänskap i USA och outhärdlig sorg i England. 

En väldigt fin bok som fångar en direkt. Enda invändningen jag har är att jag kan sakna lite djup - många saker berörs bara helt fort och sen går man vidare. Mest gripen blir jag över Doris i nutid - hennes ensamma liv och maktlöshet över sitt eget liv berör mig. 

Betyg: 4


Hittebarnet
av Stacy Halls

Nu förflyttar vi oss långt tillbaka i tiden - ända till mitten av 1700-talet. Det var längesen jag läste en bok som utspelar sig så långt tillbaka. Ett tag läste jag mycket historiska böcker, Cathrine Cookson var tex en favorit. Efter den här boken blir jag sugen på att läsa mer av henne och likande böcker igen.  

Efter en lite seg start tar sig den här boken - den är riktigt bra och jag har svårt att lägga ifrån mig den. Väldigt intressant också att boken har verklighetsbakgrund. Barnhemmet som handlingen kretsar kring finns i verkligheten. 

I de fattiga kvarteren i London är det på 1700-talet svårt att leva och när Bess blir gravid och föder ett barn finns inget annat val än att lämna in barnet till barnhemmet. Planen är att tjäna ihop lite pengar så att hon kan försörja barnet när det är lite äldre. Sex år kämpar hon och sparar men när hon sen ska hämta ut barnet så har någon redan varit där och hämtat flickan. Någon som påstår sig vara barnets mamma. 

Betyg: 4+


Bränn alla min brev
av Alex Schulman

Återigen skriver Alex Schulman om sin familj, jag har tidigare läst hans bok om sin far, "Skynda att älska". Och det är ju faktiskt då som han är som bäst - när han skriver om de som står honom nära. I den här boken är det hans mormor och morfar som är i fokus. Alex vill ta reda på varifrån den här vreden han känner inom sig kommer ifrån. Efter ett besök hos samtalsterapeuten står det klart att allt pekar på hans mammas sida av släkten och att allt har sin början med morfar  - den berömde författaren Sven Stolpe. 

Genom dagboksanteckningar, brev och efterforskningar upptäcker han den sanna historien om morföräldrarnas äktenskap, mormors gripande livsöde och morfaderns psykiska terror av mormodern och familjen.

De partier jag gillar allra mest i boken är de där Alex skriver om sin egen barndom när han är hos morföräldrarna - han är mästerlig när han skriver om sina egna upplevelser och känslor. 

Betyg 4


Inga kommentarer: