tisdag 7 mars 2023

Mysteriet Henri Pick

av David Foenkinos

En del böcker är bra för stunden men de lämnar inga större intryck. Precis så var det med den här boken - jag gillade den när jag läste den men nu när jag ska skriva om den och det gått några veckor sen jag läste den så har jag svårt att minnas den. Den borde fastnat mer i mig kanske för det är verkligen en udda och annorlunda bok - den liknar ingen jag läst innan. Men problemet är nog att den inte berör mig riktigt - karaktärerna i boken blir just bara karaktärer, inte riktigt människor av kött och blod. 

Det är i alla fall en humoristisk historia om ett bokmanus som genom ett antal människor lever ett eget liv. Betydelsen av läsandet och hur mycket en bok kan påverka oss är temat i boken. Och det är alltid trevligt att läsa om Frankrike - där är förlaget Sekwa pålitliga - deras böcker är ofta lite annorlunda och bjuder på härlig franska flärd. 

Så här beskrivs handlingen på förlagets sida:
I ett bibliotek i Bretagne finns ett helt rum tillägnat manus som refuserats av förlagen. En dag hittar en ung parisisk förlagsredaktör ett helt makalöst manus bland pappershögarna. Hon bestämmer sig för att ge ut boken, som genast blir en bästsäljare.

Men den förmodade författaren, en viss bortgången pizza­bagare vid namn Henri Pick, skrev aldrig något mer avancerat än en inköpslista enligt änkan. Den erkände litteraturkritikern Rouche anar att något inte stämmer och bestämmer sig för att undersöka saken närmare. Vem var egentligen författaren?

Betyg:3



1 kommentar:

Ninnie sa...

Jag håller faktiskt med dig i dina tankar om boken! Jag tyckte boken var bra, annorlunda och rolig att läsa, men berörde inte så djupt.