fredag 30 augusti 2024

Sommarläsning

Här kommer en summering av böcker som jag läst i sommar.

Och sen var hon borta 
av Lisa Jewell 

Jag började med en thriller - jag längtade efter något riktigt spännande och hittade den här boken i min bokhylla. Jag har tidigare läst böcker av henne och tycker hon brukar skriva bra. Den här boken var dock inte alls i min smak. Den var för makaber och riktigt äcklig stundtals. Både karaktärerna och deras handlingar var på gränsen till vad jag klarade av. Jag gillar psykologiska thrillers där man får en förståelse även för onda handlingar som sker men i den här boken tycker jag inte jag fick någon förståelse alls för alla märkliga saker som karaktärerna gjorde. 

På baksidan av boken står det att det ska vara en pulshöjande bladvändare som toppat topplistor. Jag vill bara läsa klart så jag slipper "umgås" med de obehagliga människorna i boken och förstår inte hur den kan ha blivit så hyllad. 

Betyg: 2-




Ett liv i färg
av Birgitta Gunnarsson 

Efter de obehagliga människorna i thrillern ovan behövde jag koppla av med lite feel good. Och den här boken var just det - en finstämd roman om en kvinna mitt i livet som påbörjar en förvandling från grå mus till färgstark donna med nyfunnet skinn på näsan. 

Tillfälligheter som för Lillemor på villovägar får henne att fundera över sitt liv och hur hon blivit behandlad av främst sin närmsta väninna. Hon får ny kraft av nya bekantskaper och sakta kryper hon ur sitt skal och finner sin väg ut i ett mer skimrande och rikt liv. 

Boken är charmig och klassiskt feel good men den bottnar ändå i djupa känslor som ger tyngd. Jag tyckte mycket om att följa med på Lillemors resa och kände en hel del igenkänning.

Betyg: 3



Nattens färger
av Kristin Fägersköld 

Fägersköld skriver historiska romaner, flera utspelar sig under andra världskriget. Detta är andra boken jag läser av henne och hon har kommit att bli en favorit. Jag gillar verkligen hennes språk och själva berättelserna, de känns trovärdiga och äkta. Hon har en fantastisk förmåga att skildra speciellt tiden på 1940-talet, det känns som att man förflyttar sig i tid och rum i hennes böcker. 

I Nattens färger får vi möta sjuksköterskan Elsa. Kärleken tar henne till Paris i slutet på 1930 talet och när kriget bryter ut har mannen lämnat henne men hon är inte ensam. Höggravid stannar hon i Paris men när barnet fötts tvingas hon lämna bort babyn. Lilla Vivianne hamnar på ett kloster i Normandie och Elsa är nu fast i ett krigshärjat Frankrike. 

Det är en spännande och dramatisk resa som följer. Både Elsa och Vivianne hamnar i farliga situationer och båda kommer för alltid att präglas av krigsåren i Frankrike. 

Jag lyssnar på boken och tyvärr drar det ner betyget lite - hade jag läst den hade det blivit högsta betyg men det är något som går förlorat för mig när jag lyssnar på böcker. Svårt att sätta fingret på vad men det är mer en känsla. Det är ändå en bra uppläsare så det beror inte på det. Och jag gillar att lyssna på bra berättelser men jag tror jag saknar känslan att bläddra i boken och ha den i handen. 

Boken får mig att minnas resan till Normandie för några år sen - en underbar trakt med så mycket historia och så vackert landskap.  

Betyg: 4+



Små stora saker
av Jodi Picult 

Ruth Jefferson är barnmorska med över tjugo års erfarenhet och arbetar på förlossningsavdelningen på ett sjukhus i New York. Brit och Turk är nyblivna föräldrar som inte vill att en afroamerikansk person ska ta hand om deras barn, Davis. När Ruth är ensam på sitt skift tillstöter komplikationer och lille Davis slutar andas. Ruth tvekar först och gör sedan allt hon kan för att rädda barnet. Men det är redan för sent. (beskrivning av bokens handling från Adlibris)

Det här är en bok utöver det vanliga - den läser man inte bara för historien. Den sätter igång tankar i en och får en att ifrågasätta hur man själv är. En viktigt bok som jag tänker att alla borde läsa och begrunda. Vilka förutfattade meningar har jag? Den här boken belyser sättet att se på människor av olika ras och hur vi agerar mot varandra. Kan vi någonsin bli helt transparanta och icke-dömande? Tror det är oerhört svårt. 

Picult tar intelligent upp frågan om rasism och fördomar i dagens USA. Om privilegier och förmågan att upptäcka dem. För det är inte alltid så svart-vitt som vi tänker. Det finns så många gråskalor vilket bokomslaget fångar så bra. 

Jag har svårt att betygsätta boken - här handlar det inte om bra eller dåligt på något sätt. Det är nästan oviktigt här. Det handlar mer om att få insikt och en tankeställare vilket jag nog tror att vi alla fick som läste den i bokklubben. 

Betyg: 4


Den lilla bistron i Bretagne
av Nina George 

Marianne är trött på livet och djupt olycklig. 40 års kärlekslöst äktenskap med maken och nu befinner de sig i Paris. Allt som skulle vara så romantiskt blir istället fiasko och Marianne bestämmer sig för att lämna allt genom att hoppa i Seine. 

Ödet vill dock annat och Marianne räddas och hamnar på sjukhus. När hon erbjuds psykologihjälp flyr hon och genom en liten målad kakelplatta hamnar hon i den lilla orten Kerdruc i Bretagne. Där möter hon människor som ser henne och som faktiskt bryr sig om henne. En ny upplevelse för Marianne och med hjälp av sina nyfunna vänner tar hon steg fram emot ett nytt mer kärleksfullt liv. 

Det finns många paralleller med boken "Ett liv i färg" - medelålders kvinna som flyr sitt gamla liv och upptäcker en ny värld genom nya bekantskaper. Den här boken är dock mycket mer poetisk och stundtals nästan drömsk. Magi spelar en viktigt roll i bretagnarnas liv och det tar stor plats i boken. Ibland tycker jag det blir för mycket av allt - det blir för sockersött och klyschigt franskt. Men jag plockar med mig flera fina tankar. Tex:

"...och lär dig älska det du gör oavsett vad det är. Då får du inga problem. Du kommer lida, men det betyder att du har känslor. Man måste stöta på svårigheter för att leva, annars kan man lika gärna vara död. "

Och:

"Först när man hade hittat sin rätta plats under livets lopp kunde det bli meningsfullt. Livet var inte alls för kort. Det var för långt för att slösas bort på kohandel och icke-kärlek, icke-skratt och icke-beslut. Det började inte förrän man för första  gången hade tagit risker, misslyckats och kunde konstatera att man överlevt misslyckandena."

Och hela boken är en hyllning till kärleken! 

Betyg: 5

Inga kommentarer: