tisdag 1 juli 2014

Femtio nyanser av honom

av E L James

Övertygad om att jag kommer såga boken börjar jag läsa den. Mina förutfattade meningar om boken förblindar mig nog lite den första halvan av boken för jag har lite svårt att se bortom fördomarna och koncentrera mig på historien. Jag blir enormt upprörd när jag läser att boken sålts i över 35 miljoner exemplar världen över och tycker det är sorgligt att så många människor läser sån här smörja när det finns så mycket bättre litteratur.

Men efter ett tag ändrar jag mig och blir nyfiken, jag kunde gott ha sluppit alla utdragna sexakter, nej, det som är intressant är människorna bakom och hur långt en människa är redo att gå för någon annan. Och vart går vår gräns för vad vi gör för någon vi älskar eller hur mycket vi kan låta oss styras av en annan person. Jag vill också ha reda på vad som gör en person som Mr Grey till den han är och när jag märker att han genomgår en förändring stiger mitt intresse för boken.

Sen finns det mycket i boken som är så överdrivet och orealistiskt, tex det här att Mr Grey beskrivs som en övertalang som verkligen begåvats med allt man kan tänka sig, utseende, talang och gränslös rikedom. En riktig ubermänniska. Kan man se förbi det är det dock en rätt okej bok och jag skulle kunna tänka mig att läsa de två efterföljande också.

Betyg: 2-

Inga kommentarer: