måndag 10 juni 2024

Pensionatet vid världens ände

 av Camilla Davidsson 

Detta är del två i serien om Emma. Den började med Under Vintergatans alla stjärnor som jag läste förra året. I den här boken har Emma kommit hem efter pilgrimsvandringen och ska börja sitt nya liv i Stockholm. Jag blir bara så ledsen när jag läser för allt som hon byggt upp under sin vandring raserar hon på bara några veckor - alla föresatser som hon haft om att starta ett nytt mer harmoniskt liv försvinner och snart är hon tillbaka i gamla hjulspår. Och hon går till och med ner sig så att hon hamnar i värre tillstånd än när hon började sin vandring. Det blir väldigt deppigt att inse att det går så fort att hamna snett trots alla lärdomar hon har med sig. Jag blir först väldigt besviken på boken men som tur är vänder det. 

När Emma till slut tar tag i situationen och lämnar allt igen och åker till Gotland blir boken mycket bättre. De sista kapitlen som utspelar sig på Fårö är riktigt bra. Här kommer återigen in flera klokheter om hur en ska leva ett liv som känns betydelsefullt och vad som verkligen är viktigt i livet. Jag hade önskat att den sista biten fick ta mer plats och början kunde varit kortare. Boken slutar väldigt abrupt, det är inget slut egentligen utan mer ett avbrott och som gjort för att man ska läsa uppföljaren. Vilket jag också kommer att göra - har redan del tre i bokhyllan. 

Betyg: 3+

Inga kommentarer: