onsdag 20 augusti 2008

Två tv-program

Har fastnat för två olika tv-program som går nu på tv. Det ena heter ”En plats i solen” och går på kanal 8. (En kanal som jag inte ens visste att jag hade förrän jag råkade zappa över dit en gång för någon vecka sen.) ”En plats i solen” handlar om britter som letar efter hus på ställen där solen skiner lite mer än regniga Storbritannien. En mäklare väljer ut sex olika objekt som visas upp för de intresserade och oss tv-tittare. Jag som älskar att kolla på hemnet gillar såklart även detta program! I de avsnitt som jag har sett har de bland annat varit i Australien, Marocko, Italien och Kroatien. Det är minst sagt olika standard på husen – en del har inte ens el eller vatten indraget men alla har fantastiskt fina lägen med utsikter som slår det mesta. I slutet av programmet får sen husspekulanterna välja vilket hus de vill lägga bud på. Programmet brukar gå på torsdagar mellan 18 och 19 samt även lördagar (tror jag).

Det andra programmet jag kollar på just nu är ”Gränsbekvakarna Australien” i kanal 9. Det går alla vardagar mellan 19 och 20 och handlar om tullen i Australien. Man får främst följa jobbet på Australiens alla flygplatser och se hur de jobbar. Riktigt intressant är det – varje dag passerar ett antal människor med misstänkta paket och saker de försöker smuggla in. Många reser även med falska pass och det är tullens jobb att försöka avslöja dom. Vilket inte alltid är lätt – en del gånger misstar de sig och oskyldiga människor ställs till svars.

Inga kommentarer: